etichete produse

ce trebuie sa contina eticheta produsului in functie de industrie

Etichetarea produselor alimentare și nealimentare este un mijloc util de informare a consumatorilor asupra ingredientelor, compoziției, alergenilor, riscurilor și originii unei mărfuri, alături de alte mențiuni importante. Acestea trebuie să fie prezentate într-o manieră succintă, lizibilă și corectă pe eticheta produselor, în conformitate cu prevederile Uniunii Europene. Bine dar ce trebuie să conțină eticheta fiecărui produs?

În funcție de informațiile puse astfel la dispoziția sa, consumatorul ia sau nu decizia de cumpărare. O etichetă incompletă sau incorectă poate semnala un produs necorespunzător sau chiar periculos pentru consumatori. Retailerii pot fi sancționați în cazul comercializării unor produse incorect sau incomplet etichetate, chiar dacă aceasta nu le aparține. 

Dificultatea etichetării corecte și legale a mărfurilor de orice tip stă în faptul că există câte un regulament pentru fiecare categorie de produse în parte. Iată care sunt informațiile obligatorii ce trebuie să se regăsească pe etichetele produselor alimentare și nealimentare, conform regulamentelor UE aferente: 

Etichetele produselor alimentare 

Conform Regulamentului (UE) nr. 1169/2011, etichetele produselor nealimentare trebuie să conțină obligatoriu următoarele informații obligatorii, redate într-un mod precis, clar și ușor de înțeles:

  • Denumirea produsului alimentar;
  • Lista ingredientelor;
  • Cantitatea netă;
  • Data limită de consum;
  • Instrucțiuni de utilizare dacă sunt necesare;
  • Denumirea și adresa operatorului;
  • Declarația nutrițională.

La acestea se adaugă informații suplimentare în cazul produselor alimentare ce conțin îndulcitori, sare de amoniu sau conținut mare de cafeină. 

De asemenea, băuturile cu mai mult de 1,2% alcool în volum trebuie să aibă menționată obligatoriu concentrația alcoolică pe etichetă. 

Produsele alimentare precum fuctele și legumele proaspete, apele carbogazoase, oțeturile și produsele lactate (brânzeturile, untul, smântâna și laptele fermentat) nu trebuie să furnizeze o listă a ingredientelor.

Etichetele produselor cosmetice

Conform Regulamentului (CE) nr. 1223/2009, etichetele produselor cosmetice trebuie să ofere consumatorilor următoarele informații obligatorii: 

  • Denumirea și adresa persoanei/companiei responsabile (persoana/compania care se asigură că produsul respectă toate cerințele privind siguranța; distribuitorul);
  • Greutatea sau volumul produsului la momentul ambalării, cu excepția cazului în care este vorba despre mostre sau produse cosmetice ce cântăresc mai puțin de 5 grame sau mililitri;
  • Data de expirare însoțită de mențiunea „A se folosi preferabil înainte de:” sau, pentru produsele cu o perioada de valabilitate mai mare de 30 de luni, eticheta va conține o indicație a perioadei de timp în care produsul poate fi folosit în siguranță;
  • Precauții de utilizare, dacă este cazul;
  • Lista ingredientelor;
  • Funcția produsului cosmetic, dacă ambalajul nu o prezintă suficient de clar;
  • Numărul de lot sau numărul de referință pentru identificarea produsului.

Etichetele produselor textile

Conform Regulamentului (UE) 1007/2011, etichetele produselor textile trebuie să conțină următoarele informații: 

  • Compoziția fibroasă; dacă produsul textil este compus din două sau mai multe tipuri de textile, atunci se va menționa compoziția fibroasă a fiecăreia;
  • Dacă un produs textil conține părți netextile, acest lucru va fi menționat pe etichetă. 

Etichetele articolelor de încălțăminte

Conform Directivei 94/11/CE a Parlamentului European, etichetele articolelor de încălțăminte trebuie să informeze consumatorul, în scris sau prin pictograme, referitor la materialele celor trei componente ale pantofilor, pantofilor sport, ghetelor sau altor produse similare: 

  • partea superioară;
  • căptușeala și branțul;
  • talpa exterioară.

Etichetele substanțelor chimice și amestecurilor

Conform Regulamentului (CE) 1272/2008, eticheta substanțelor chimice sau amestecurilor trebuie să includă următoarele elemente: 

  • Numele, adresa şi numărul de telefon ale furnizorului (furnizorilor);
  • Cantitatea nominală de substanţă sau de amestec din pachetul pus la dispoziţia publicului larg, cu excepţia cazului în care această cantitate este specificată în altă parte pe ambalaj;
  • Identificatorii de produs;
  • După caz, pictogramele de pericol;
  • După caz, cuvintele de avertizare (de exemplu: „Pericol”, ”Atenție”);
  • După caz, frazele de pericol (de exemplu: „Poate provoca somnolență sau amețeală”);
  • După caz, frazele de precauţie adecvate (de exemplu: „Evitați să inspirați praful/fumul/gazul/ceața/vaporii” sau „Evitați orice contact cu ochii, pielea sau îmbrăcămintea”);
  • După caz, o secţiune pentru informaţii suplimentare.

Etichetele produselor sunt niște elemente esențiale în relația dintre cumpărător și vânzător. Acestea oferă cumpărătorului toate detaliile necesare pentru a putea face o achiziție informată și, în același timp, contribuie la formarea unei relații de încredere între cumpărător și brandul producător.