Astăzi vom vorbi despre un subiect foarte căutat in industria etichetării și anume „ce contine eticheta unui produs ?”  Etichetarea produselor alimentare și nealimentare este un mijloc util de informare a consumatorilor asupra ingredientelor, compoziției, alergenilor, riscurilor și originii unei mărfuri, alături de alte mențiuni importante. Acestea trebuie să fie prezentate într-o manieră succintă, lizibilă, completă și corectă pe eticheta produselor, în conformitate cu prevederile Uniunii Europene. Bine, dar ce trebuie să conțină eticheta fiecărui produs?

În funcție de informațiile puse astfel la dispoziția sa, consumatorul ia sau nu decizia de cumpărare. O etichetă incompletă sau incorectă poate semnala un produs necorespunzător sau chiar periculos pentru consumatori. Retailerii pot fi sancționați în cazul comercializării unor produse incorect sau incomplet etichetate, chiar dacă această nu le aparține.

Pentru etichetarea produselor într-un mod cât mai profesional sunt necesare atât etichete autoadezive de calitate cât și imprimante de etichete adecvate.

Dificultatea etichetării corecte și legale a mărfurilor de orice tip stă în faptul că există câte un regulament pentru fiecare categorie de produse în parte. În aceste articole vom vedea care sunt informațiile obligatorii ce trebuie să se regăsească pe etichetele produselor alimentare și nealimentare, conform regulamentelor UE aferente.

ce contine eticheta unui produs
ce contine eticheta produsului

Iată și cuprinsul acestei serii de articole:

1. Ce trebuie să conțină etichetele produselor alimentare

Eticheta unui produs alimentar și cerințele generale vizavi de aceasta

Responsabilitățile operatorului

Ce conține eticheta unui produs alimentar

1.a. Etichetarea cărnii

1.b. Eticheta unui produs alimentar din lapte

2. Ce trebuie să conțină o eticheta pentru produse nealimentare

2.1. Etichete produse textile

2.2. Etichete încălțăminte

2.3. Etichete detergenți și produse de curățat

2.4. Etichete produse cosmetice

2.5. Etichetarea energetică a aparatelor electrocasnice

ce contine eticheta unui produs

Etichete produse alimentare

Produsel alimentare ar trebui să fie corespunzător etichetate pentru a oferi celui care va cumpăra produsul garanția că va cumpăra în cunoștință de cauză. Eticheta trebuie să conțină toate informațiile necesare sau esențiale dacă vreți să le numiți așa, să fie ușor de citit și ușor de înțeles de către oricine.

Uniunea Europeană a dezvoltat un regulament ce conține principalele reglementări în ceea ce privește etichetarea produselor alimentare, care se aplică tuturor operatorilor din domeniul alimentar și tuturor produselor destinate celui care cumpără în final (consumatorului).

Iată care sunt cerințele generale legate de eticheta unui produs alimentar:

 

Cerințe generale:

Etichetarea, prezentarea și publicitatea făcută produselor nu trebuie să:

  • inducă în eroare consumatorul cu privire la caracteristici, proprietăți sau efecte ale produselor;
  • atribuie unui produs alimentar proprietăți de prevenire, tratament sau vindecare a unei boli.

 

Iată care sunt responsabilitățile operatorului:

  • răspunderea pentru informarea consumatorilor cu privire la produsele alimentare îi revine operatorului sub a cărui denumire se comercializează produsele sau importatorului, în cazul în care operatorul nu are sediul în UE.
  • etichetarea trebuie să fie făcută conform legislației europene în vigoare, dar și a celei de la nivel național.

 

Produsele alimentare preambalate – informațiile necesare trebuie să se regăsească pe ambalaj sau pe o etichetă atașată.

Produsele alimentare neambalate – informațiile trebuie transmise operatorului care le recepționează, iar acesta are datoria de a le comunica consumatorului final, la momentul comercializării.

 

Conform Regulamentului (UE) nr. 1169/2011, etichetele produselor alimentare trebuie să conțină obligatoriu următoarele informații, redate într-un mod precis, clar și ușor de înțeles:

  • denumirea produsului alimentar;
  • lista ingredientelor, cantitatea anumitor ingrediente sau a categoriilor de ingrediente
  • substanțele care pot provoca alergii sau intoleranță consumatorului
  • Cantitatea netă a produsului alimentar – cantitatea netă a produselor alimentare și a lichidelor este exprimată în litri, centilitri, mililitri, kilograme sau grame;
  • Dată limită de consum sau data durabilității maxime;
  • Condițiile de păstrare și Instrucțiuni de utilizare dacă sunt necesare;
  • Denumirea și adresa operatorului sau a importatorului;
  • Declarația nutrițională.
  • Mențiuni suplimentare de etichetare pe grupe de produse
  • Țară de origine a produsului alimentar ori locul de proveniență (în special pentru alimentele de origine animală)
  • Instrucțiuni de utilizare (dacă lipsa acestora ar îngreuna utilizarea corectă)
  • Anumite produse alimentare, precum plantele aromatice și condimentele, aromele și ceaiurile din plante, sunt exceptate de la furnizarea declarației nutriționale obligatorii.
  •  

La acestea se adaugă informațîi suplimentare în cazul produselor alimentare ce conțin îndulcitori, sare de amoniu sau conținut mare de cafeină.

De asemenea, băuturile cu mai mult de 1,2% alcool în volum trebuie să aibă menționată obligatoriu concentrația alcoolică pe etichetă.

Produsele alimentare precum fructele și legumele proaspete, apele carbogazoase, oțeturile și produsele lactate (brânzeturile, untul, smântâna și laptele fermentat) nu trebuie să furnizeze o listă a ingredientelor.

 

Înălțimea x a caracterelor de pe etichetă trebuie să fie de cel puțin 1,2 mm (exceptând ambalajele sau recipientele de mici dimensiuni).

A se vedea și legea nr. 28 din 27 martie 2020 pentru modificarea și completarea Legii nr. 321/2009 privind comercializarea produselor alimentare.

eticheta carne

1.a Etichetarea produselor din carne

Etichetarea cărnii este atent reglementată deoarece este un aliment consumat în cantități mari, cu potențial periculos dacă nu sunt respectate anumite norme legislative.

Așadar, conform unor reglementări apărute inițial în legea etichetării produselor alimentare (http://legislație.just.ro/Public/DetaliiDocumentAfis/224566) cu completări ulterioare, informațiile pe care consumatorii trebuie să le primească la momentul comericializarii:

  • Denumirea integrală a produsului;
  • Producătorul;
  • Numărul de lot;
  • Termenul de valabilitate;
  • Condițiile de păstrare;
  • Adresa și numărul de autorizare al magazinului care comericializează carnea;
  • Denumirea distribuitorului;
  • Preț/kg;
  • Preț final;
  • Greutatea netă;
  • Codul de bare.

Pentru carnea care este comerializata pe teritoriul României se adaugă:

  • Țara de origine a animalului sacrificat;
  • Locul în care s-a născut și a crescut animalul;
  • Locul în care a fost sacrificat animalul, marca de sănătate/identificare și denumirea operatorului economic;
  • Locul în care carnea a fost tranșată, marca de indentificare și denumirea operatorului economic;
  • Sintagma “carne românească” (dacă este cazul);
  • Conținutul în procente de carne românească în cazul produselor complexe.
ce contine eticheta unui produs din carne
eticheta produs din lapte

1.b Etichetarea unui produs alimentar din lapte

Normele generale de etichetare a produselor din lapte sunt cuprinse în Hotărârea de guvern numărul 106/2002, reactualizată și adaptată în conformitate cu Regulamentele Europene de Etichetare

Pe lângă cerințele generale menționate la punctul 1, în cazul produselor lactate pe etichete mai trebuie menționat:

  • Țară de origine sau locul de proveniență a laptelui cu ponderea cea mai mare;
  • Numele operatorului economic procesator al laptelui;
  • Modificările de compoziție;
  • Sintagma “Produs natural”, poate fi utilizată de operatori pe eticheta produsului finit doar dacă folosesc în proporție de 100% că materie prima lapte provenit de la animale (vacă, oaie, capra, bivoliță) și componente naturale provenite strict din lapte;
  • Sintagma “Produs românesc” utilizată doar de cei care folosesc în proporție de 100% că materie prima lapte de origine românească, atestat prin documente de trasabilitate.

Pe etichete mai trebuie adăugat în funcție de grupa de produs:

  • laptele de consum: conținutul de grăsime trebuie exprimat în procente, pentru fiecare tip de lapte de consum; procedeul de tratament termic (pasteurizare, sterilizare) trebuie menționat separat, fiind admise prescurtări precum „past.” sau „UHT”;
  • sortimente de lapte concentrat sau praf:

 

a) În cazul laptelui concentrat îndulcit, al laptelui concentrat neîndulcit, al laptelui normalizat concentrat îndulcit, al laptelui normalizat concentrat neîndulcit, al laptelui smântânit concentrat neîndulcit, al laptelui smantanit concentrat îndulcit și se va menționa: Tratat la temperatura ultra înaltă (UHT)” sau „tratat la temperatura ultraînaltă”, dacă acestea au fost supuse la un astfel de tratament și ambalate aseptic; conținutul de grăsime, conținutul de substanță uscată, exprimate în procente; recomandări privind modul de utilizare și condițiile de diluare.

b) În cazul sortimentelor de lapte praf, vor fi scrise: „produs instant” – pentru produsele cu solubilitate instantanee; conținutul de grăsime și substanță uscată exprimate în procente; recomandări privind metoda de reconstituire și diluare, precum și conținutul de grăsime al produsului astfel reconstituit.

 

  • produse lactate acide (lapte bătut, kefir, sana, iaurt, smântână): conținutul de grăsime, exprimat în procente pentru fiecare tip de produs.
  • brânzeturi: Pentru diferitele tipuri de sortimente din această grupa, pe eticheta trebuie trecut: conținutul de grăsime raportat la substanță uscată, exprimat în procente; procedeul de tratament termic la care au fost supuse materiile prime sau produsele finite (pasteurizare, topire, afumare); o mențiune precum „pe baza de lapte crud”, dacă s-a utilizat numai lapte crud pentru fabricare; în cazul brânzeturilor aromatizate, menționarea aromatizantului adăugat.
  • unt: Pentru unt, vor fi trecute conținutul de grăsime, exprimat în procente și o mențiune specială, în cazul adaosului de sare.
  • produse din categoria margarină: mențiune privind tipul de margarină; conținutul de grăsime, exprimat în procente; mențiunile privind adaosurile de lapte, unt, vitamine, dacă s-au utilizat asemenea adaosuri; margarină conținând mai mult de 0,5% sare comestibilă trebuie indicată că „sărata”.
  • lactate cu denumire de origine controlată. Pentru a stimula dezvoltarea regională, ministrul Agriculturii a anunțat recent că produsele lactate vor fi etichetate la fel că vinurile. Prin această reglementare, consumatorii vor fi informați cu privire la regiunea de unde provine fiecare produs și toate detaliile legate de proveniență acestuia. Măsură urmărește un control mai bun și impunerea pe piață a specialităților din diferite regiuni.
ce contine eticheta unui produs din lapte

În oferta de etichete a tipografiei Label Print există o paletă foarte variată de etichete produse, dar si o serie de imprimante etichete sau accesorii pentru astfel de imprimante, pentru a satisface nevoile fiecarui operator sau producător. Iată câteva exemple:

imprimanta etichete zebra distribuita de LabelPrint.ro
Imprimanta etichete godex distribuita de LabelPrint

Nu uita ca adresa sediului LabelPrint (Tipografie Etichete Autoadezive) o poți găsi aici, iar pentru orice informații legate de etichete autoadeziveetichete personalizateetichete adeziveetichete autocolante sau etichete in general, ne poți contacta la unul dintre numerele de telefon pe care le găsești in secțiunea Contact. In plus, ultimele apariții sau știri din domeniul tipografiei de etichete, le vei putea găsi în secțiunea Noutăți.

Label Print este producător de etichete autoadezive (imprimate și neimprimate)etichete personalizateetichete adeziveetichete autocolanteetichete autoadezive reclosureetichete autoadezive de securitate și durabileetichete autoadezive în rolă sau în coalăetichete non-adezive, etichete produse, etichete sticle sau de etichete cosmetice. Tipografia Label Print este și principal distribuitor, cu stocuri proprii, pentru echipamente și produse conexe etichetelor precum: imprimante de eticheteaplicatoare eticheteriboane pentru imprimante cu transfer termic (ceară, ceară și rășină, rășină sau riboane color), dispenser etichete sau roluitoare de etichetemarcatoare de preț și codcititoare coduri de bare. În plus, în cazul în care aveți un proiect nou, tipografia de etichete Label Print, vă poate veni în ajutor cu servicii de consultanță și servicedesign și prepress (machetare și pregătire pentru tipar), tipar flexografictipar digital, precum și soluții software de editare și tipărire etichete.